Nyheter och blogg

Ultralåglatens – streaming mindre än en sekunds fördröjning

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Ultralåglatens – streaming mindre än en sekunds fördröjning

På Rackfish har vi länge arbetat med låglatens-streaming. Våra interaktiva projekt har ofta krävt att besökaren ska få en blixtsnabb återkoppling och då fungerar inte vanlig streaming som ofta kan ha en fördröjning på 5-45 sekunder utan responsen måste vara direkt.

Låg-latens streaming

live-streaming av auktioner med låg fördröjning, låg latens

I många sammanhang krävs riktigt snabb streaming. Vi har kunder inom gaming där det inte fungerar att lägga ett vad när en tävling redan är över. Auktioner är en annan användning där vi tillhandahåller låg-fördröjd video, vilket krävs när kunder både sitter i lokalen, bjuder via telefon och också via webbsida – kanske från andra sidan jorden.

Alla former av interaktiva lösningar – om man pratar med någon eller försöker styra något är exempel på när låglatens är viktigt. Ska man fjärrstyra något måste kopplingen mellan åtgärd och respons vara direkt.

Ett av de mest populära protokollen på marknaden, HLS, brukar som regel levereras med 30-45 sekunders fördröjning så låg-latens definieras ofta som sändningar med cirka 5 sekunders fördröjning, men även fem sekunder är för långt för många applikationer, då krävs ultra-low-latency streaming.

Ultralåglatensstreaming

Ultralåglatens, Ultra-Low-Latency Streaming, brukar definineras som streaming där fördröjningen är mellan 0,5 och 1,5 sekunder. I dag är det så nära direkt man kommer om man skall sända till flera mottagare. I applikationer som har ett fåtal användare kan man komma ner ännu lägre.

Vi arbetar med anpassade lösningar beroende på applikation. Tack vare att vi använder en kombination av hård- och mjukvara och har kunskaper i ett flertal protokoll kan vi som regel ta fram väl anpassade lösningar.

Lång erfarenhet av låglatensstreaming

Vi har under många år levererat lösningar såsom:

  • Live streaming av Auktioner
  • Betting – Travsport
  • Butikssystem – låglatensstreaming till spelombud i olika länder
  • Point-to-point Låglatensstreaming mellan länder
  • Spel – interaktiva spelupplevelser

Exempel på projekt med låglatens-streaming:

Kontakta oss – vi kanske har lösningen för er!

Eftersom vi kontrollerar hela kedjan, där vi äger såväl internetförbindelser som servrar, så kan vi ofta erbjuda väldigt skräddarsydda lösningar till mycket konkurrenskraftiga priser. Kontakta oss direkt!

live-streaming 4G mobilt låg latens